luni, 29 iunie 2009

Prea multa biserica in media in ultimele zile, prea multi bani risipi

Week end-ul a inceput cu povestea Catedralei Mantuirii Neamului, o ambitie a Bisericii Ortodoxe care costa 400 de milioane de euro. Povestea e in materialul video de mai jos:


Apoi il vad pe presedintele Basescu duminica la intronizarea Preasfintitului Vicentiu, ca episcop al Sloboziei si Calarasilor, ca azi sa fie undeva in Moldova, la intronizarea Preasfintitului Corneliu, episcop al Husilor.

Pentru mine, e prea multa biserica in media noastra in ultimele zile. Nu sunt atee, dar nici nu sunt de acord cu exhibitiile bisericii, mult prea ponpoasa si cheltuitoare, in opinia mea.

Citesc ziarele care sustin ca prezenta lui Basescu la cele doua evenimente are scop electoral si care sunt critice la adresa presedintelui. Totul este insa posibil si permis cand vrei sa iti asiguri sprijin si voturi, nu? Imi amintesc primii ani de dupa caderea comunismului, cand erau slujbe si preoti prezenti la orice eveniment. Dupa o lipsa totala din spatiul public in perioada comunista, aveam atunci exces de prezenta.

Mie mi se pare ca biserica are o inclinatie spre exces si la fel si traditiile bisericesti. La mine in Ardeal, masa pe care o dai de un parastas sau o pomana dupa inmormantare e la restaurant si e un adevarat ospat. Pai asta e exces, ca ii hranesti tot pe oamenii care nu duc lipsa, cunoscutii tai, majoritatea neluand saracii sa ii puna la masa in restaurant. De-asta mi se pare mai onest si mai bine tintite niste pachete impartite exact celor care au nevoie: saracilor, batranilor, copiilor sarmani.

Acum o alta forma de exces este Catedrala Mantuirii Neamului. Inteleg ca sunt mii de biserici de patrimoniu care stau sa pice, dar nu se obtin bani pentru renovarea lor. Nu stiu daca banii trebuie sa vina de la Ministerul Culturii sau de la Biserica Ortodoxa, insa daca biserica are atatia bani sa construiasca o catedrala de 400 de milioane de euro, daca exista foarte multe biserici noi construite si pentru ele s-au strans bani, de ce pentru unele vechi, dar cu valoare culturala si istorica nu se pot gasi bani?

Pe de alta parte, recunosc ca nu sunt un om care merge la biserica, dar asta nu inseamna ca sunt atee, am mai spus-o. Bunicul meu avea o vorba: unde se roaga un om, acolo este o biserica. Si am mers pe principiul ca nu trebuie sa stiu poezii/rugaciuni din carti si sa merg la biserica daca simt nevoia sa vorbesc cu Dumnezeu. Cred ca vorbele mele sunt mai potrivite decat rostirea mecanica a unei rugaciuni. Asa ca nu prea vad utilitatea unei Catedrale asa cum este descrisa in maretul proiect al Bisericii Ortodoxe.

Planul este impresionant: 12 porti, opt turle suflate cu aur, inalta cat un bloc de 30 de eraje, 12 lifturi, parcari, librarii. Este insa si util, ma intreb. Nu stiu... Mie mi se pare o mare risipa. Insa cine stie, probabil ca asa au gandit oamenii si in epoca in care a fost construita basilica St. Pietro, iar acum este unul dintre cele mai vizitate obiective din Roma. Insa ma indoiesc ca aceasta catedrala va fi o capodopera a artei moderne.

Oricum, senzatia care mi-a ramas dupa aceste zile ca e prea multa biserica in media, prea multa risipa de bani, de cuvinte de imagini.

13 comentarii:

  1. mare dreptate si se vede cu ochiul liber .

    RăspundețiȘtergere
  2. Catedrala Mântuirii Neamului - în fapt viitoarea catedrală patriarhală - nu este o ambiţie a BOR, ci o necesitate. actuala catedrală patriarhală - datând din secolul XVI, fostă catedrală metropolitană a Ţării Româneşti - nu face faţă afluxului de credincioşi. frecventez catedrala în cauză şi ştiu ce spun. duminica lumea stă înghesuită în pridvor ca la piaţă (nemaivorbind de naos), ca să nu vorbesc de sărbători şi de evenimente oficiale, cum ar fi vizitele unor delegaţii străine. e pur şi simplu prea strâmtă, vizitaţi-o într-o duminică dimineaţă şi formaţi-vă o părere proprie.

    asta în situaţia în care, de exemplu, Biserica Ortodoxă Rusă dispune de catedrala Hristos Mântuitorul, finisată în anul 2000, iar - mai aproape de noi - Biserica Ortodoxă Sârbă dispune de catedrala Sfântul Sava din centrul Belgradului, care în 2006, când am trecut pe acolo, era practic reconstruită din temelii.

    ori, vizita mea la Belgrad mi-a schimbat definitiv punctul de vedere faţă de Catedrala Mântuirii Neamului. este necesară.

    pe de altă parte, nu aş vrea să fie folosiţi pentru asta bani de la buget, şi sincer nu înţeleg de ce, în loc să fie aruncată în spatele Palatului Parlamentului, nu putea fi construită în Parcul Carol, atât timp cât catedrala în cauză are ca funcţie simbolistică principală cultivarea memoriei eroilor români, adică funcţia de monument al eroilor - exact aceeaşi funcţie pe care o îndeplineşte în acest moment un mausoleu edificat în perioada comunistă de care vrem să ne îndepărtăm.

    RăspundețiȘtergere
  3. Anne Marie,
    Subscriu in mare la tot ce scrii si te rog sa nu imi iei in nume de rau cele de mai jos!

    Nu stiu cum se face ca multi non atei spun ca au o relatie directa cu Dumnezeu si ca nu nevoie de "intermediari".
    De ce oare nu aplici acest principiu si in cazul unei suferinte? De ce mai ai nevoie de doctor, cand esti atot cunoscatoare in orice domeniu?
    Esti sigura 100% ca vorbele tale sunt mai potrivite (de unde stii?)?
    Unul din paradoxurile crestinismului ortodox este faptul ca smerenia ne apropie de Dumnezeu!

    RăspundețiȘtergere
  4. Intr-adevar, cam multe bisericute in media si prea multe usi de biserica, dotate cu clantze tamaiate, gata sa ne deschida ochii si sa umple sufletele cu tot felul de comentarii, mai ales despre sfintele lor intentzii de a alerga oriunde si oricand dupa reprezentantii iadului pe Pamant, sa-i convinga sa semneze dracului odata nobilul pact de vanzare-cumparare... de suflete umplute cu "nebanuita" credulitate. Pana nu se mantuiesc toate,cu exceptia sperantelor neamului.
    Astea mor ultimele.Vorba sfantului duh:
    -Cand nici speranta nu e,inseamna ca ori n-ai jucat niciunde, ori urmezi in viata judecatii de ultima instanta... unde nu e nicicum.

    RăspundețiȘtergere
  5. din pacate biserica ortodoxa a devenit in ultimii 20 de ani ceva comercial, o sursa nesecata de bani omina de aur pentru unii si asta se vede cel mai bine la stiri in presa peste tot.La tot pasul vezi si auzi ca popa cutare a facut asa popa cutare asa ...etc.oare ce inseamna asta?asta inseamna ca cei care ajung la televizor si in presa ma refer la preoti, au uitat de misiunea lor si nemaputand de bine ies la rampa intrun mod negativ, ca doar tre sa chieltuie si ei cumva banii pe care ai fac atat de usor si daca nu pe femeii ,bautura, .... atunci cum?

    RăspundețiȘtergere
  6. În cele de mai jos, nu voi pomeni nimic despre catedrală, pentru că nu am toate datele, ci numai despre alăturarea dintre preşedinte şi reprezentanţi ai clerului, în două evenimente din organigrama Bisericii.

    Cu tot respectul,doamnă Blăjan dar cred, că picaţi în aceeaşi capcană mentală în care mulţi analişti politici şi jurnalişti şi-au rupt orice urmă de credibilitate. Au vocalizat propriile suspiciuni, cum că preşedintele ar fi participat cu gînduri impure la sindrofiile clerului. În general, scepticismul, ca metodă de cercetare, luminează. Cînd jurnaliştii prezintă propriile lor impurităţi de gîndire sub spoiala scepticismului, nu reuşesc decît să-şi întunece şi mai mult raţiunea. Pe ce vă bazaţi dumneavoastră, atunci cînd atribuiţi calitatea de "electoral", alăturării fizice dintre preşedinte şi unii reprezentanţi ai clerului, în public?

    Puteţi face asemenea afirmaţii numai dacă găsiţi şi arătaţi documentul prin care preşedintele ar fi comandat difuzarea în mass media a ştirii. Puteţi dovedi amestecul dintre cler şi preşedinte, numai dacă veţi arăta un decret prezidenţial contrasemnat de cler, sau viceversa, o enciclică contrasemnată de preşedinte. Puteţi obiecta că este ilegal şi imoral ca cele două părţi să se întîlnească, nuami dacă una din ele ar avea o sentinţă judecătorească de interdicţie, în acest sens. Pînă atunci, fiecare e liber să se întîlnească cu fiecare, de cîte ori vrea, unde vrea şi cînd vrea. Asta consider eu atitudine sceptică. Restul? Speculaţii izvorîte din iraţional.

    RăspundețiȘtergere
  7. se pare a fi comentarii sectare. Adica suntem crestini il avem pe Dumnezeu in inima dar nu suportam locasurile de cult (bisericile)

    RăspundețiȘtergere
  8. Cateva raspunsuri:

    - Medicina este o stiinta, iti vindeca trupul, uneori si mintea, deci la medic este necesar sa mergi. Eu sunt un om rational si pragmatic: nu vad necesitatea de a merge la biserica sa iti vindeci sufletul (sau o suferinta de acest gen), pe cand ca sa te vindeci de o boala e necesar sa mergi la doctor.

    - Nu am zis ca nu suport locasurile de cult. Mi se pare insa o risipa imensa de bani pe o catedrala atat de mare. este opinia mea. pe de alta parte, daca o plateste BOR, una dintre cele mai profitabile corporatii din Romania, e ok. Atata vreme cat nu cotizez la grandomania unora, e ok. Intr-adevar insa, sunt de acord cu cel care a zis ca nu ar vrea sa fie platita din banii lui.

    - Marius Delaepicentru: nu am cazut in absolut nicio capcana. Daca presedinte voia sa participe la sindrofiile clerului cu intentii pure, nu isi anunta vizita in programul oficial trimis tuturor redactiilor din Romania. Iata un exemplu:

    ANUNŢ DE PRESÃ
    (28 iunie 2009)

    Programul preşedintelui României, Traian Băsescu, luni, 29 iunie a.c.:

    • Ora 11.00 - Participare la ceremonia de întronizare a Preasfinţitului Părinte Corneliu ca Episcop al Huşilor (Loc de desfăşurare: Catedrala Episcopală Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel, Huşi, judeţul Vaslui).

    Departamentul de Comunicare Publică

    Asadar mi-am sustinut afirmatia - dar subiectul meu nu era analiza prezentei electorale a lui Basescu la intronizarea unor inalti prelati - cu dovezi. Daca presedintele nu ar vrea sa fie consemnata in presa prezenta lui la un eveniment, nu ar informa presa. Daca ar fi o intalnire personala, fara un scop public evident, atunci presedintele ar face o vizita particulara la oricare dintre inaltii prelati si gata. Este evident, prin anuntul de presa facut, ca vrea sa foloseasca acest eveniment intr-un scop care ii serveste. Sau le serveste.

    Sincer, m-am cam saturat si de ipocrizia politicienilor, si a bisericii.

    RăspundețiȘtergere
  9. VĂ cred, însă, imaginaţi-vă că preşedintele ar fi mers la evenimentele prespective de capul său, pe n.v. Ce-ar fi fost la gura "deontologilor"? Speculez: pe lîngă tradiţionalul "campanie electorală mascată", de care oricum n-ar fi scăpat, i s-ar fi spus şi: "bigot, ipocrit, sfidează presa şi"... mai adăugaţi dumneavoastră, că eu mi-am epuizat imaginaţia. Nu este un proces de intenţie adresat presei, ci o extrapolare, zic eu, bazată pe doza mare de umoral pe care presa ne-o administrază zilnic. Despre chestii cerebrale? Hm! Nu-mi arătaţi aceeaşi presă, că nu vreau să vă rănesc implicit.

    RăspundețiȘtergere
  10. EvZ subtitrează deja, în acelaşi registru: "Iese din Biserică şi pleacă pe şantiere". Refrenul? Ca de obicei, "propagandă electorală". Subtilitate intelectuală cuceritoare. Aş putea, liniştit, schimba presa centrală cu o presă de ambutisare. Ambele sunt la fel de previzibile.

    RăspundețiȘtergere
  11. @Menaru:

    ca şi credincios ortodox, nu am nimic împotrivă să donez bani pentru construcţia catedralei despre care vorbiţi în postarea dumneavoastră. precizez în mod expres asta pentru că aţi interpretat comentariul meu anterior în ideea că nu aş vrea edificarea catedralei pe banii mei, ceea ce e inexact.

    vreau ca acea catedrală să fie construită - am explicat de ce - şi sunt dispus să dau şi din banii mei pentru asta, dar sub formă de donaţii. nu vreau să fie folosite impozite - donaţiile şi impozitele sunt lucruri diferite, cu implicaţii diferite.

    off topic: îmi pare rău că vedeţi Biserica drept o corporaţie, fie ea şi profitabilă. vă dau dreptate că mulţi clerici o văd exact aşa, dar nu e cazul să îi luăm ca exemple.

    RăspundețiȘtergere
  12. Ma bucura dialogul cu cititorii mei si ma bucura ca fiecare, desi ofera argumente, ramane pe propria pozitie.

    Cred ca daca vreau sa am o relatie cu dumnezeu nu am nevoie de mijlocirea bisericii, de-asta nu vad utilitatea atator milioane aruncate pentru o grandomanie - pentru ca planul catedralei exact asta imi indica - si nici pentru o exhibare a bisericii pe media. oricare biserica ar fi ea, indiferent de religie. biserica trebuie sa aduca alinare sufletelor care cauta asta acolo, acela e rolul ei adevarat, din punctul meu de vedere si asta se poate face cu discretie.

    RăspundețiȘtergere
  13. Ca orice constructie bisericeasca moderna este evident complet inutila. Faptul ca se inghesuie lumea in cea veche denota doar ca sunt multi prosti.

    RăspundețiȘtergere