duminică, 24 ianuarie 2010

Vlad Filat: Thank you, Thank you, Thank you!



S-au grabit prietenii nostri moldoveni sa creeze pe Facebook un grup care sa il incurajeze pe premierul moldovean sa inceapa sa invete limba engleza (stirea aici, grupul aici).

Sunt cam rautaciosi, pentru ca in mod cert Filat stie engleza, avand in vedere vigilenta de uliu de care a dat dovada urmarind traducerea discursului sau. Atunci cand translatorul a evitat sa spuna ca Moldova a trecut prin regimuri autoritare, Filat a repetat de trei ori pana a fost tradus.

In plus, poate sa isi vorbeasca propria limba intr-o astfel de intalnire sau in declaratiile de la sfarsitul unei astfel de itnalniri. Nu stiu cum a fost discutia tete a tete (scuze, nu am pe-aici accente sau nu stiu cum sa le pun), probabil ca acolo chiar a vorbit in limba engleza. Altfel, Lavrov vorbeste in rusa dupa intalnire cu Clinton, Merkel vorbeste in germana dupa intalnirea cu Sarkozy si orice alt oficial isi vorbeste limba de stat. Romana in cazul lui Filat.

Ascultand discursul lui, cam lung, as spune, mi s-a parut extrem de emotionant. Am realizat, inca o data, unde e Republica Moldova in evolutia sa democratica. Filat era emotionat si emotionant si noi il putem intelege probabil foarte bine, probabil ca si puterea de la Bucuresti din perioada 1996-2000 era la fel cand vorbea cu americanii.

"Trebuie sa recunosc, din moment in care am ajuns in SUA a dormit foarte putin. Insa din momentul in care am ajuns in SUA am avut impresia ca visez cu ochii deschisi si am avut si am in continuare un vis frumos, pe care ni l-a dorit atat de mult", mi se pare induiosatoare retorica lui.

Cand am vazut stirea despre grupul pe Facebook mi-am amintit de episodul intalnirii lui Adrian Cioroianu cu Condoleezza Rice. Noi am fost mai duri cu el si era oarecum vorba despre altceva. Ii judecam usor - e adevarat, e treaba noastra sa fim vigilenti si sa ii urmarim - si uneori ignoram faptul ca ei nu gresesc neaparat. Ne simtitm noi mai destepti si suntem condescendenti si atragem atentia asupra greselilor lor.

In cazul lui Filat nu cred ca se justifica un astfel de grup pe Facebook. Dar iau asta ca pe o expresie a marilor sperante si asteptari pe care si le pun moldovenii, tinerii moldoveni, in premierul lor.

3 comentarii:

  1. Pe cat de emotionanta a fost cuvantarea lui Filat, pe atat de penibila este exprimarea dumneavoastra - "prietenii nostri moldoveni". Sa organizam, cu ocazia situatiei economice grave din Republica Moldova, un teledon, ca si pentru prietenii din Haiti...

    In al doilea rand, ar trebui sa analizati mai bine mesajul acestui grup de pe facebook: noi nu facem misto de Filat, cum au facut unii de Iliescu, Basescu, Boc et companie, noi vrem doar un Premier mai bun, ca deh, omu' cat traieste, invata!

    RăspundețiȘtergere
  2. @Anonim: cred ca prietenii nostri moldoveni au primit si primesc suficient ajutor din partea Romaniei, fara a fi nevoie de un teledon. e cazul ca tinerii internauti moldoveni, atat de plini de imaginatie si resurse intelectuale, sa se implice si in redresarea situatiei economiei, nu-i asa?

    in al doilea rand, sa fim seriosi, prin facebook credeti ca va veti face un premier mai bun? printr-un astfel de grup? si de presedintii nostri, fosti si actual, si de premier am facut si noi misto, dar si initiatorii grupului de pe facebook, care ii dau la "asa nu".

    RăspundețiȘtergere
  3. Vlad Filat are cont pe Facebook si citeste mesajele care i se transmit.

    RăspundețiȘtergere