marți, 21 august 2012

E momentul transarii problemei votului diasporei

Romanii din strainatate - dreptul lor la vot, prezenta pe listele electorale permanente, numarul lor, pana la urma.

Sunt toate teme discutate intens in aceste zile, chiar saptamani, sunt subiectele care au suparat romanii din diaspora. Fie individual - am auzit comentarii de genul: "Mama mea, care traieste de 20 de ani in Italia, era suparata ca pentru astia e cetatean de rangul doi" - sau colectiv, si avem o serie de proteste ale asociatilor de romani, una din Spania, alte doua din SUA.

De-a lungul anilor am scris mult, si aici pe blog, si la Hotnews, despre votul diasporei, despre nemultumirile acesteia justificate sau nejustificate uneori. Am scris si despre incercarile repetate ale unor ministri de a gasi o solutie pentru diaspora si exercitarea dreptului ei de vot.

3.052.397 este totalul cetatenilor romani cu drept legal de sedere in strainatate -  potrivit informatiilor furnizate luni de premierul Ponta (mai jos este intregul document trimis de Guvern CCR)

Documentul trimis de Guvern CCR

Au fost vehiculate o serie de numere privind diaspora. Cel de mai sus este ultimul oferit de Guvern. Autoritatilor romane le-a fost intotdeauna greu sa precizeze cati romani stau in strainatate.

Acum cred, mai mult decat oricand, este momentul sa se transeze problema. Pentru ca pe viitor sa nu mai fie suspiciuni referitor la votul diasporei si la numarul celor cu drept de vot.

Au existat, cel putin in ultimii cinci ani, doua initiative: a ministrilor Cioroianu si, mai apoi, Baconschi, privind o lege a votului prin corespondenta. A lui Ciorianu s-a pierdut pe undeva prin Parlament, prin Senat, a lui Baconschi a murit din  fasa. De fiecare data aceste initiative au fost primite prost, politicienii au aruncat imediat pe piata declaratii referitoare la dorinta de fraudare a votului.

Sa fim seriosi! In orice forma ar fi, vot prin corespondenta (adica primit buletinul in plic si apoi trimis ambasadei, care sa le trimita la Bucuresti - mai greu de facut in cazul unui al doilea tur de scrutin, dar nu imposibil) sau vot electronic (mai greu tehnic, avand in vedere faptul ca stam prost cu informatizarea, la cum se blocheaza portalurile atunci cand intra oamenii sa plateasca taxe on line) el ar da din start o idee despre numarul de votanti din strainatate.

Ce discutii despre cvorum si participare ar mai exista daca ar fi obligatorie inregistrarea inainte de vot, cum e la americani? Vrei sa votezi - pentru ca sunt si romani din diaspora pe care nu ii mai intereseaza asta, sa recunoastem - fa efortul de a te inregistra. Si apoi voteaza.

Nu, noi complicam lucrurile, punem bete-n roate initiativelor care ar face situatia sa evolueze. Si apoi avem discutii itnerminabile despre frauda, intentii de frauda, legalitate sau ilegalitate, liste suplimentare, liste permanente electorale.

De fapt, concluzia e simpla: nu exista vointa politica. De ce? Nu ii pot suspecta ca vor - fiecare tabara in parte, cand e la putere - sa pastreze zona asta gri, tocmai pentru a putea jongla, cand e cazul, cu voturile diasporei, nu?

Un comentariu:

  1. Buna,

    Pana acum am votat... Dar cand l-am vazut pe Antonescu spunand ca tu roman aflat in diaspora poti vota, dar votul tau nu-l bagam in cvorum.....mi-am zis ce rost are sa parcurg vreo 200 Km sa votez, oricum ei fac ce vor si aduna sau scad voturile dupa cum cred ca le este in avantaj. Un alt aspect: eu nu am niciun permis de sedere in Fr, pentru ca nu am nevoie. Am depus actele in 2007 si au trimis frumos o scrisoare precizand ca nu este nevoie pentru romani de permis de sedere. Peste tot unde am treaba (banca, prefectura, agentie imobiliara etc)este arhisuficient pasaportul si eventual fisa de impozit. Asa ca nu stiu cum au calculat ei numarual ala de persoane aflate in afara granitelor Romaniei.

    RăspundețiȘtergere